Vitéz László és a többiek
Történetünk idején, 1972 -ben még nem volt Kossuth díjas, az Állami
Bábszínház tagja volt, ahova a ligeti mutatványosok államosítása után került,
eredetileg bábtechnikusként, szerencsére a hatvanas évek közepétől kezdve
már sokat játszott és azt is megengedték, hogy járja az országot Vitéz László
történeteivel. A vásári bábjáték Magyarországon az ötvenes/hatvanas években előbb tiltott, majd épphogy
eltűrt műfaj volt.
Nemzetközi elismertsége azonban töretlen volt minden időben.
A világ legfontosabb bábjait összegyűjtő müncheni Bábmúzeumban az angol
Punch, a spanyol Guignol, az olasz
Pulcinella, az orosz Petruska, a német Kasper, a török Karagőz és a vásári
bábjáték többi hőse mellett Vitéz László is látható.
Amikor kezdő szerkesztőként megláttam az egyik Vitéz László
előadást és hallottam a harsány kacagást
a gyerekekkel zsúfolt nézőtéren, azt gondoltam, ezt azonnal fel kell venni, rögzíteni kell a televízió eszközeivel, hogy megmaradjon.
Akkor az volt a szerkesztőség bábhoz értő munkatársai közt a vélemény, hogy ez
zseniális, de nem lehet tévésíteni. De ha az ember fiatal csakazértse hallgat
az öregekre.
- Nem tudhatjuk, míg meg nem próbáltuk! –
Sikerült elcipelni egy Vitéz László előadásra azt a főnökömet, aki döntött arról, hogy milyen műsorok készülhetnek. Annyit röhögött - gondolom számos főnökét képzelte az összes ördögök helyébe -, hogy azt mondta a végén, ez annyira jó, próbáljuk meg, hátha működik a televízióban is.
- Nem tudhatjuk, míg meg nem próbáltuk! –
Sikerült elcipelni egy Vitéz László előadásra azt a főnökömet, aki döntött arról, hogy milyen műsorok készülhetnek. Annyit röhögött - gondolom számos főnökét képzelte az összes ördögök helyébe -, hogy azt mondta a végén, ez annyira jó, próbáljuk meg, hátha működik a televízióban is.
És működött! Köszönhetően mindenekelőtt Szabó Attila rendező a műfaj iránti alázatának és kiemelkedő szakmai tudásának. Nem akarta televíziósítani, de megtalálta azt az egyszerű formát, ami hűen közvetítette az előadásokat. Később A vásári bábjátékos c. filmben azt is megmutatta mi történik a paraván mögött.
Szabó Attila rendező és Kemény Henrik felvétel előtt 1972 |
Az 1. felvétel, Az elátkozott malom, a legtöbbet játszott előadás, a vásári bábjátékok tökéletes remeke. Minden ízében kiérlelt, évtizedek óta előadások során csiszolódott, kialakult melyik poént, milyen ritmusban kell játszani, hogy a legjobban hasson. A népművészet remekével állunk szemben. Biztos volt, hogy ezzel kezdünk.
Kemény Henrik Vitéz Lászlóval és Bambi |
A 2. Az elásott
kincs egy nógrádi kis falu búcsújában került felvételre, ahol a helybéli
lakosok számára valódi esemény volt a
bábjátékos megjelenése.
A 3. 4. rész játszóhelye a dunaújvárosi Vidám Park lett. Itt
- lássatok csodát! - a Magyar Televízió
erre az alkalomra felépítette a hajdani, ligeti bábszínház pontos mását.
Aztán – hisz nincsenek csodák – le is bontották.
3. rész A Csodaláda. Itt nem szabad énekelni.
3. rész A Csodaláda. Itt nem szabad énekelni.
A 4. résznek két változata is van. Amelyik adásba került csak két epizódból áll. Borbélysegéd, Vizes kislány. Nem kerülhetett képernyőre a Síró baba története, mert Vitéz László
meglehetősen durván bánt a baba dadájával. A krokodil c. jelenet pedig amiatt
maradt ki, mert a Vitéz Lászlót bosszantó banyát megeszi a krokodil és ugyan
banya, de mégiscsak egy néni! De a televízió archívumában ez a két történet is megtalálható. Volt olyan
vitézlászló történet, amit már az
öncenzúra is visszatartott. Itt svábokat, zsidókat, tótokat gúnyol, attól
függően, hogy a hajdani ligeti bábos kit látott ácsorogni a nézők között. A vásári bábjáték nem könnyű műfaj, a
ligetben sok mindent lehet, amit egy jólnevelt televízióban a hetvenes években
nem lehetett.
Hatvanas évek közepe felé, amikor elindult új vándorútjára Vitéz László, a színház belefért egy Trabant csomagtartójába. Minden összeszerelhető volt.
Henrik megérkezik és fél óra elteltével már áll a bábszínház.
Szervusztok Pajtikák! |
A felvételre került epizódok:
Vitéz László és a
többiek 1.
Az elátkozott malom
Vitéz László és a többiek 2.
Az elásott kincs
Vitéz László és a többiek 3.
Itt nem szabad énekelni!
Csodaláda
Vitéz László és a többiek – 4.
Borbélysegéd
Borbélysegéd
Vizes kislány
Síró baba
Krokodil
Előadó: Kemény Henrik bábművész
Szerkesztő: Takács Vera
Rendező: Szabó Attila
Operatőr: Káplár
Ferenc
Gyártásvezető:
Herskovits Lia
Bambi, a hívogató báb állandó szereplője a műfaj
előadásainak. A színpad mögül Henrik adta a zenét és a hangot, a Bambi testébe
leggyakrabban Kemény Mátyás, az Öccs bújt bele.
A másik hívogató a
négerek tánca.
Ez a videó 1972-ből való, a tv műsor egy rövid részlete
A második videót 2011 – ben, Henrik halála előtt 3 hónappal
vettem fel, a Vojtina Bábszínház mutatványos napján. És amint a zene megszólal,
pont ugyanúgy ütik a ritmust.
érdemes megnézni a két videót
és ezt is ahol Kemény Henrik a gyerekkoráról beszél. Amatőr felvétel, de a tartalma nagyon érdekes
és ezt is ahol Kemény Henrik a gyerekkoráról beszél. Amatőr felvétel, de a tartalma nagyon érdekes
Ezzel a kicsit túlméretezett, de mégis hétköznapi
tárggyal Vitéz László még a nagy „Cuclifert”, az ördögök királyát is legyőzi.
Azt üzeni ezzel, hogy a démonok
legyőzhetők. Hiszen a mese hőse, eljut a királyi trónig, meg se kottyannak neki
az óriások, gonosz törpék, sok fejű sárkányok. És az már nyugodtan változhat,
hogy mi nézők kit képzelünk az ellenség helyébe. Hiszen a mai filmsztár szuperhősök elődje püföli itt a gonoszokat.
És ezért hangzik mindig olyan felhőtlen, felszabadult kacagás a nézőtéren.
Kemény Henrik évekig
a romos ligeti bódéban és a Majakovszkij utcai lakásban őrizte a kellékeket, a
csodás bábokat. Sokan igyekeztek segíteni neki és feltámasztani a hagyományt.
A Színháztörténeti Múzeum udvarán a
nyolcvanas évek elején megépítették a ligeti bábszínház mását, itt Henrik több
előadást is tartott.
Mészáros Emőke bábtörténész fáradhatatlanságának köszönhetően 1987 -ben sikerült a Ligetben újra megnyitni Kemény Henrik Bábszínházát, a eredeti formájában. Nagy ünnepség volt, erről készítettünk ezt a vhs felvételt. A televízió hivatalosan nem számolt be róla. Sajnos a bábszínház a valódi ligeti környezet nélkül már nem tudott megélni.
A Kemény Korngut Alapítvány kiadványa |
2004-től már a debreceni Korngut – Kemény Alapítvány
gondozza a hagyatékot. Láposi Terka értő irányításával.
A mából visszanézve furcsának tűnhet, de a széplelkűek
serege eleve elutasította a vásári bábjátékot. Erőszakosnak, durvának,
közönségesnek látták pedagógusok, pszichológusok és persze a szülők egy része
is. Erről több vita folyt. A nagy siker
mellett kemény bírálatokat is kaptunk.
Sőt volt egy kellemetlen élményünk Münchenben, ott, ahol a
múzeumban piedesztálra emelték Vitéz Lászlót, egy másik helyszínen egy
nemzetközi televíziós és gyerekfilm fesztiválon, 1973 -ban megbukott a
bemutatónk.
Abban az időben a gyerektelevíziózásban a hangadók többsége
olyan alkotó volt, akik a szépségre, finomságra, eleganciára sokat adtak,
védték a gyerekeket minden rossztól. Akkor még utolsó éveit élte a
"zsindely van a háztetőn" (magyarul: Nicht vor dem Kind) szemlélet.
Nem tetszett a durva püfölés, felháborodtak az ördögöket - fekete ördögöket/négereket - verő magyar hős ellen.
Viták, másféle ízlések, ágálók mindig vannak, de egy
hagyományos műfajt, a vásári bábjátékot megőrizni abban a formában, ahogy a
fiatal Kemény Henrik játszotta, nagyon fontos volt.
Látva a sok mai követőt, maga a műfaj is életképes és minden
időben szórakoztató.
és az igazi elismerés hogy Kemény Henrik nekünk (Szabó Attilának és nekem) adta köszönetképpen a sorozat elkészítéséért azt a Vitéz Lászlót, aki a tévé sorozatban szerepelt. Értékét az is növeli, hogy Ő Kemény Henrik első saját készítésű Vitéz László figurája.
Most itt lakik a polcomon.
Most itt lakik a polcomon.
és még egy kis magánpillanat
60. születésnapomra megkaptam a kis Hakapeszit sok évtizedes közös munkánk emlékére
Időutazás: 2020 októberében Kemény Henrik és Vitéz Lászlója bekerült a Magyar Értéktárba. Hungaricum lett.
Források:
Saját emlékek
Balogh Géza:A bábjáték Magyarországon (A Vincze Kiadó és a Budapest Bábszínház 2010)
Saját emlékek
Balogh Géza:A bábjáték Magyarországon (A Vincze Kiadó és a Budapest Bábszínház 2010)
Portréfilmek Kemény Henrikről
Az Életem a bölcsőtől a sírig ((Korngut-Kemény Alapítvány 2012)
Az Életem a bölcsőtől a sírig ((Korngut-Kemény Alapítvány 2012)
2012. január 29.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése